Norske forbrukere vil ha økologisk mat

02.03.2015 (Oppdatert: 04.03.2015) ,  Marianne Strøm | Nyhet

Både Coop og Norgesgruppen melder om svært gode økosalgstall for 2014. I Coop Extra økte salget av økologisk melk med hele 96 prosent i året som gikk, og Coop-kjeden selger nå økologisk mat for nærmere 1 million kroner hver dag året gjennom. Økt interesse blant forbrukerne, og større utvalg av økologiske produkter i dagligvarehandelen, kan forklare den positive utviklingen.

Martin Danielsen med økologisk dyrkede cherrytomater

NorgesGruppen har god vekst innenfor alle kjedene, men KIWI er den kjeden i NorgesGruppen som har størst omsetning på økologiske varer. Meny kan vise til størst vekst i 201, totalt melder NorgesGruppen om en omsetningsøkning på 27,4 %, sammenlignet med 2013. I Coop er det meldt om en økning på 22% i 2014, og det er Coop Extra som markerer seg - kjeden har nå en økoandel på 10 % på søtmelk. Snart kommer også flere meieriprodukter i serien Coop Änglamark. Et større utvalg og bedre synlighet i butikk er viktig for å fremme salget av økologiske produkter.

 

Grønnsaker, barnemat og melkeprodukter de største varegruppene

Hos både Coop og Norgesgruppen er grønnsaker, barnemat og melkeprodukter de største varegruppene. I Coop Extra har 84 butikker en økoandel på søtmelk 10 % i 2014, og 8 butikker har over 20 % økoandel. Coop Extra har siden starten i 2006 hatt et omfattende miljøarbeid og har et uttalt mål om å være best på økologi i lavpris. Og Änglamark-melken er billig, tilbudet på 2 liter melk for 22 kr gjør "Ekstra lett melk fra Rørosmeieriet" til Norges billigste melk.

 

Coop Miljøpris

Coop har i løpet av februar måned satt i gang et spennende tiltak innen økologi - Coop Miljøpris. Prisen har tema økologisk mat, og kjeden inviterer inn enkeltpersoner og skoleklasser til å foreslå nye, spennende økologiske produkter som kan lanseres under Coop Änglamark. For mer informasjon les mer på Coops nettside

 

Debios statistikk foredling og import

Debios hovedoppgave er sertifisering, og på oppdrag fra Mattilsynet godkjenner Debio norske virksomheter som omsetter og produserer økologiske produkter. Debio fører årlige statistikker for foredling og import, i tillegg til produksjon, av økologisk mat. - Det endelige tallmaterialet vil bli klart i starten av mars, men allerede nå kan Debio melde at statistikken viser en stor økning i antall aktører med godkjenning for økologisk foredling og import, og en økning i bruk av Debios serveringsmerker, forteller kommunikasjon- og markedsansvarlig Idun Leinaas. Norske forbrukere vil ha økologisk mat, og produktutvalget blir større og større, men mye dekkes i dag av importerte varer. Alle varegruppene som øker i dagligvarehandelen i dag kan potensielt produseres i Norge, avslutter Leinaas.

Kilde: http://www.debio.no/text.cfm?path=0&id=1084